Responsive Web Design

Blog > Webdesign21 czerwiec 2015

   


To pojęcie z dziedziny projektowania stron internetowych stało się ostatnio szczególnie popularne. Czym zatem jest responsywność?

Elastyczne projektowanie witryn (responsive web design, RWD) to konfiguracja, w której serwer zawsze wysyła taki sam kod HTML do wszystkich urządzeń, a strona odpowiednio wyświetla się na urządzeniu na podstawie zapytań o media CSS.

Źródło: https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/configurations/responsive-design?hl=pl

Responsywne projektowanie stron internetowych gwarantuje, że witryna prawidłowo wyświetli się na każdym urządzeniu.


Mówiąc prościej to nic innego jak technika projektowania stron internetowych w taki sposób, aby dostosowywały się one do urządzenia, na którym są wyświetlane, a więc przede wszystkim do wielkości jego ekranu. Jeszcze kilka lat temu strony internetowe były wyświetlane niemal wyłącznie na komputerach domowych lub laptopach. Wraz z rozwojem urządzeń mobilnych takich jak telefony komórkowe (smartphone) czy tablety coraz większy odsetek ruchu sieciowego jest generowany właśnie za ich pomocą. Niestety większość stron internetowych nie była (i w wielu wypadkach wciąż nie jest) przystosowana do nowych realiów i nie wyświetlała się prawidłowo na małych lub po prostu nietypowych z dotychczasowego punktu widzenia ekranach. To z kolei powodowało, że część internautów opuszczało takie serwisy z powodu ich nieczytelności, a właściciele tychże stron tracili potencjalnych odbiorców swoich treści bądź klientów. Webmasterzy zaczęli więc dostrzegać potrzebę elastycznego projektowania stron www, tak aby rozpoznawały one rodzaj urządzenia, którego używa użytkownik i wysyłały do niego taki układ strony, który będzie dostosowany do rozdzielczości ekranu internauty. Niektórzy zaczęli tworzyć osobne wersje swoich serwisów pod kątem urządzeń mobilnych. Jak jednak mówi samo Google lepszym rozwiązaniem jest stosowanie rwd, gdyż:

oszczędza zasoby robotów Google. Strony elastyczne muszą zostać zaindeksowane przez Googlebota tylko raz, niezależnie od klienta użytkownika – przy innych rozwiązaniach Googlebot indeksuje je wielokrotnie dla różnych klientów, by odczytać wszystkie wersje treści strony. Ten wzrost wydajności indeksowania witryny pośrednio pozwala Google indeksować więcej treści z witryny, dzięki czemu są one bardziej aktualne.
oraz
Użycie pojedynczego adresu URL z wybraną treścią ułatwia użytkownikom jej udostępnianie i tworzenie do niej linków.

Źródło: https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/configurations/responsive-design?hl=pl

Dodatkową motywacją do stosowania techniki responsive web design jest niewątpliwie jedna z ostatnich aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google, która obniża pozycję w rankingu tych stron, które nie stosują RWD. Na razie dotyczy to jedynie wyszukiwań mobilnych, ale obserwując globalne trendy należy spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości Google zacznie penalizować niedostosowane witryny także w wyszukiwaniach desktopowych.


Quantum Press logo

 Bartosz Karpiński



Czytaj również: